Search This Blog

Thursday, November 15, 2007

非法非非法

非法非非法?

  三藩市市參事會首讀通過了由市府簽發身分證,申請者不必出示合法居留證明。市身分證之設立原意是為非法居民提供一張具有市府認可的身分證明文件,讓他們能夠更利便生活和接受服務。身分證的功能是顯而易見,問題的焦點應在於移民法的訂立及執行的權責關係。

  移民法是屬於聯邦政府的權力範疇,只有國會才有權訂立或通過關乎移民政策的法例。不過,由於美國是採用聯邦制,州政府有立法權,而州下一級的縣及市議會也有立法功能。雖然不同層級的政府都具有立法職能,但彼此從屬關係是明確的,可以說是涇渭分明。遇到有可能矛盾之處,上訴法庭便發揮釋法功能,理順法例之間的不協調情況。

  准許哪些人士可以移民到美國居留或工作,是聯邦政府的職權。地方政府向非法移民提供官方身分證明文件,是人道對待,但卻與聯邦政府禁止非法入境的法律精神相違背。支持身分證的人士會認為既然人已在美居留,讓他們安全地生活對社會整體只有好處。道理上這是對的,但卻模糊了合法移民與非法移民的界線。

  市府為非法移民提供身分證,將直接鼓勵非法移民湧入。情與法之間,地方與聯邦政府之間,倘都採取權宜行事的方式,則法制以至社會制度也可能會受到嚴重破壞及衝擊。人民或是地方政府有權利及自由爭取人道對待非法移民,或是從根本改變移政策方向。但與此同時,也應以不違反現行法例為原則。

在移民法上推行一國多制,表面上是照顧了非法移民,卻無視了法律的公正性。當一些人守法地輪候十數年才合法入境,而那些透過違法途徑居留的人士卻獲得政府的特殊照顧,對合法移民來說,情何以堪呢!「既來之則安之」的態度只會鼓動更多人不遵守移民法,這不應是地方政府的所為。

1 comment:

Anonymous said...

State of California, and County and City of San Francisco have done something that step into the turf of the Federal Governemnt.

The medicinal use of pot for sure does not make sense for FDA, ATF authorities.

ID for undocumented alien? Are you kidding? Why not spend the resources into homeless, clean up the stinky street? Also the Muni too.

What does that piece of ID issued by County and City of San Francisco do? Do you expect a miracle? Legal status to stay in U.S.? Legal in San Francisco, maybe.

By the way, small businesses love to have undocumented workers. That's why the politicians in the city want to legalize the undocumented workers. This is the act to make sure small businesses vote him/her in November. How about political money contributions. Don;t forget tath I did something for you guys. It is payback time.